söndag 6 december 2009

Adventsfika




Haft systrarna Sedin här på adventsfika idag. Var kul att se varann igen och sitta och skvallra lite. Bakade dumlekakor i fredags som jag bjöd på, även på lussekatter och pepparkakorna jag och mamma bakade för två veckor sedan. Sedan glögg och kaffe såklart! Systrarna hade stannat och handlat bakverk på Hanna Larssons konditori också. Väldigt gott! Tack så mycket för en trevlig stund och god kaka tjejer! Detta gör vi om!
Tvättade två maskiner i dag också. Vi har fruktansvärt dåligt torkrum. Efter fyra timmar i det rummet var knappt något plagg torrt! Hursomhelst. Efter det for jag hem och hjälpte mamma och pappa montera ihop IKEA fåtöjer det handlat till deras bokrum. Det blev jättefint! Nu går allt i ek därinne. Jag som egentligen inte är så förtjust i ek måste erkänna att det blev väldigt bra.

Ifall någon är sugen på att baka dessa dumlekakor hemma så delar jag med mig av receptet:) De är fruktansvärt goda!

Dumlekakor24 st

200 gr margarin/smör

3 dl vetemjöl

1 dl strösocker

1 tsk bakpulver

12 st Dumlekolor

1 ask Rosa Noblesse

24 folieformar

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ihop margarin, strösocker, vetemjöl och bakpulver till en smidig deg och kyl i 30 min. Dela degen i 24 bitar och rulla till runda bollar. Tryck ner en halv dumlekola i varje degboll. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Ta sedan ut kakorna ur ugnen och lägg på en bit Noblesse på varje boll innan de kallnat. Chokladen skall smälta ut över kakorna. Ställ kakorna i kylen för att stelna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar