söndag 26 april 2009

Turistdagen

Mötte upp Gurun på centralen vid spottkoppen vid 11.30 där vi tog tunnelbanan till slussen. Där klev vi på djurgårdsfärjan mot Gröna lund. Vi får till vårt stora nöje se att de har öppet och trallar glada som 5åringar in.

Vi beslutar oss för att unna oss att åka en attraktion och vandrar runt och kollar vad som skulle kunna falla oss i smaken. Vi vandrar förbi den nya attraktionen, jag med min Nikon runt halsen och Gurun med Grönanguiden i handen så det kommer fram en personal och frågar om vi kommer från dagens nyheter. Gurun svarar, ärlig som hon är, att det är vi inte. Fan! Tänk om vi fått åka lite mer. Men de hade säkert velat ha upp oss i Insane, den nya attraktionen ni se på bilden. Det hade nog varken jag eller Gurun överlevt så vi ska kanske vara glada att Gurun är en ärlig själ.

Tillslut så bestämmer vi oss för att åka en klassiker. Berg o dal banan. Det var rätt skoj faktiskt, lite dödsångest hör turistande till. Sen såg vi kändisar åxå! Sånt kan varken jag eller Gurun låta bli att registrera! Vi såg Eva Röse, Putte från Så ska det låta, en idrottskille jag inte vet vad han heter och den blonda TV 4 hallåa-killen.

Efter denna kändisspotting så sker ett mirakel vid klo-maskinen. Jag lyckas få upp min nya adoptivbebbe Rolf. Rolf är en skitsnygg lite gul apa som tydligen valt ut oss som adoptivföräldrar. Han blev ett välkommet tillskott och hoppade upp på min kameraväska och följde med oss på den fortsätta sightseeingen.

Efter Grönan beger vi oss ut på promenad på Djurgården. Vi vandrar mot minnesmonumentet för Estoniaförlista. Där händer det förskräckliga, det som inte får hända denna dag... Nikons batteri tar slut! Nedbrutna av detta blir vi allihop, ser t om en lite tår i Rolfs ögon som har förstått, insiktsfull som han är, att detta riskerar att lägga sordin på hela eftermiddagen. Men vi kommer på att mobiltelefonen också har en kamera så efter detta uppvaknande lyfts stämningen lite igen och vi fortsätter vår promenad mot busshållplatsen (kan ju inte vandra i en evighet).

Vi tar oss in till Kungsträdgården som är fullkomligt ljuvlig med massa blommande rosa träd överallt. Fullsmockat med folk var det också och barn som badar i den stora fontänen.

Vi promenerar till plattan där jag kommer på att jag lovat mammas granne att inhandla ett läppstift från Åhlens. Springer in snabbt och fixar detta, tur hade hon då det bara fanns ett kvar. Vi tar oss vidare in till Stureplan för att kolla hur det omtalade ser ut. Nja, inte spec imponerande. Det som var kul var att se hur nästan alla bord på uteserveringen hade en stor vinflarra/champagne stå i en ishink mitt på ordet. Det ser man inte ofta i hemstaden. Vad e meningen lixom. Det e la inget spec när alla runt omkring också har en stor ishink på bordet.

Vi vandrar vidare till hötorget och tar oss därifrån med tunnelbana in till Söderhallarna där vi desperat letar efter en ledig plats på uteserveringarna. Efter en hel del runtvandrande så sätter i oss i skuggan på "OJOJOJ". Där sätter vi oss och beställer en dryck. Rolf blev sugen på min Smirnoff men var inte oroliga. Jag sa nej. Han är lite för ung för det ännu. Han blev inte nöjd med mig efter det. Guruns pojkvän "Doc" mötte upp oss så gick vi in på "Pig & whistle" och käkade. Mycket mätta och nöjda efter maten bestämde vi oss för att se en film på bio för avsluta kvällen. Vi kom överens om "Slumdog millionare", köpte biljetter och gick för att ta en kaffe innan.

Filmen var bra, väldigt olik boken. Men bra på ett annat sätt. På väg från bion tar Doc nödutgången ut följd av mig, gurun och 60 andra förvirrade människor. Det visade sig att nödutgången enbart ledde till en larmad dörr. 60 besvikna människor och vi kommer inte ut från trappingången. En vakt dyker upp från ingenstans och förklarar att vi inte kommer in till sallongen igen då den dörren bara kan öppnas innifrån..... Den enda utvägen är att öppna den larmade dörren. Sagt och gjort. Haha, en perfekt avslutning på vår turistdag!






1 kommentar:

  1. Larmade dörrar? Snacka om att göra entré, eller rättare sagt en storslagen sorti.

    "Det e la inget spec när alla runt omkring också har en stor ishink på bordet." - Du e la för go gumman! ;-)

    SvaraRadera