torsdag 21 oktober 2010

Summary

Hej där igen! Vet inte om jag kan säga att jag är mer i balans eller mer utviad nu än jag var senast jag loggade in här, men i alla fall! Jag gör ett försök att berätta lite om resan och tipsa lite till dem som ska resa dit i framtiden. Nu hann vi ju se långt ifrån allt som finns att se i London, men av det vi såg ska jag lista favoriterna.

1. The Globe, Shakespear theatre
2. Westminster abbey
3. The tower bridge
4. Leicester square

Motiveringen. På plats ett hamnade The Globe framförallt för att vi hade en sådan fantastisk guide som ledde oss och fick oss riktigt känna atmosfären av historia. Man kunde se skådespelarna kämpa för att fånga publikens intresse och se publiken fångade i trans genom både väder och vind av skådespelarna porträtt. Jag blev defintivt sugen på att åka tillbaka under sommarhalvåret för att se en pjäs framföras där.

På plats två hamnade Westminster för att det var en ohyggligt imponerande kyrka med sprängfylld historia. Den skilldrade allt från monarkernas liv och död till engelsk historia och allmänkunskap jag skäms för att jag inte kände till innan. Det var lite kul att man fick vandra runt ensam mellan olika stationer i kyrkan guidad av en telefonliknande makapär där skådespelaren Jeremy Irons hade spelat in information. Vi blev lite mer kulturella och stämningsfulla både jag och mitt resesällskap tror jag.



På plats nummer tre hamnade Towerbridge enkomt och framför allt annat för att det är en känd och imponernade arkitektur. Den är maffig att se på. Jag och Humlan slog oss ned och begrundade denna fantastika bro ett bra tag inan vi hängav oss till att fotografera den från alla vinklar och vrår. Läggare inte upp någon bild på den då det förekommit, i tidigare blogginlägg, fotografier tagna på den av mycker bättre fotografer än mig.

Fyran Leicester square, det enda på min lista som kom med för att vara en jäkligt kul plats. Vi drack öl där. Och G&T. Och pratade med massa fulla londonbor. Och en gammal skotte. Himla nice! Sen var det även mysigt att ge sig ut i nattmyllret och shoppa. Nu hittade jag tyvärr ingenting (så full var jag inte) men hade jag tagit en G&T till hade jag kommit hem med en plastig knallblå väska jag inte hade vetat vad jag skulle gjort med.

Det enda som jag kan klaga på egentligen var att resan blev för kort. Hade lätt kunnat stanna där några dagar till. Vi fick massor med mysiga, roliga och minnesvärda stunder. Och mycket motion då vi valde att gå den mesta tiden pga av min tunnelbanskräck. Eller mer klaustrofobi och rädsla för att vara djupt under marken. Tack så mycket Humlan för en fantastisk resa och för att vi är så jäkla bra på att hitta med karta som enda hjälpmedel!

Nästa gång jag åker dit MÅSTE jag gå turen på TowerBridge och London Tower! Sen spendera mycker mer tid på Leicester square och Oxford street. Kanske se Piccadilly circus också. Ja, jag ska tillbaka. Siss?

http://www.youtube.com/watch?v=EfK-WX2pa8c&ob=av2e

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar