torsdag 3 februari 2011

Föreläsing

Jag hängde på mitt gamla jobb på föreläsning idag. Temat var "Att åldras med dövblindhet". Vad många inte vet att för att tillhöra den kategorin måste man inte vara helt döv och blind. Det räcker med att man har en synnedsättning och en hörselnedsättning. Nu menar jag riktiga sådana inte att man hör och ser lite dåligt. Ett krav inom LiV är att man har kontakter med både syncentralen och med hörselvården. Nu har jag spritt lite information här också. Det viste du inte när du kikade in här eller hur! Att du skulle lära dig någonting. Men hursomhelst! Föreläsningen var informativ men föga inspirerande. Kände nog att det jag fick mest ut av den var att jag blev bekräftad i det jag reddan viste eller misstänkte. Jag kommer med andra ord inte ändra mitt arbetssätt märkvärt.

Annan spännande information som kom fram var att om vi säger att vi som friska använder 100% av våra sinnen så förlitar vi oss till 83% av synen, 15% hörsel och enbart 2% av de andra sinnena som smak, doft och känsel. Att förlora synen är en gigantisk levnadsförändring.

Nu har jag predikat färdigt.

Livet som arbetslös har inneburit mer motion, det är bra. Har vart ute varje dag på promenad sedan jag slutade. Synd bara att det typ är livsfarligt på promenadvägarna då det är isglingt överallt. Men gött e det! Och tur med vädret har vi haft!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar